top of page

Volontär på Iwamura hospital

  • Dec 2, 2016
  • 2 min read

Så beger jag mig till sjukhuset. Gående...... inte en svensk promenad till jobbet.....

Här träffade jag högutbildad personal, mycket trevligt också :) Många hade utbildningen någon annanstans än Nepal. Även i Nepal är det mesta av utbildningen på engelska vilket hjälpte till, eftersom min Nepali är begränsad till några ord. Vad de saknar är utrustning. Till exempel träffade jag en neurokirurg och han gör samma typ av väckande hjärnoperation Jan gick igenom Mayo Clinic, Minnesota. Vad han inte kunde erbjuda är strålning. Samma problem i alla områden. Detta gör att många av de utbildade personerna söker jobb i andra länder och Nepal förlorar kunskap.

Akutmottagningen

Alla journalhandlingar är på engelska och följer alltid med patienten, inget hölls kvar på sjukhuset. Meningen var att patient alltid skulle ta den med till alla sina läkarbesök. Journalen innehöll dock väldigt lite information.

Glada akutläkare med stor kunskap.

Jag är så imponerad av vad de gör på det här relativt små sjukhuset

Intensivvårdsavdelningen

Det finns inga undersköterskor eller någon annan liknande kategori. Patienten måste ha någon med dem att hjälpa till, både på akuten och på vårdavdelning. Tex. gå till apotek och få medicin, sprutor, infusioner, infusion set, osv, allt som ordineras, finns nästan inget i lager. Om patienten behöver läggas in måste någon stanna och ta hand om patienten. Någon måste göra all den vård som inte är medicinsk, inklusive att skaffa mat. Jag såg många patienter avböja inläggning på grund av att ingen kunde stanna hos dem.

Laboratorie

Tandläkaren

OB/GYN

Sjukgymnastik

Sjukhusets kafeteria

Jag är tacksam för mina nya vänner på sjukhuset, inklusive kökspersonal, som hjälpte mig att välja något nytt från det nepalesiska köket varje dag.

Iwamura bedriver en hel del fria kliniker runtom Bhaktapur.

En dagföljde jag med sjukhuspersonalen och satte upp en av dessa fria kliniker.

Man kollar blodsocker, blodtryck och annan undersökning beroende vilken specialistläkare som följer med. Det kan vara gynekolog, ögonläkare, allmänläkare...

Lunchrast på vår tripp.

Typisk restaurang och typisk mat här i Nepal, ris och dall med lite grönsaker och ev lite kött mest troligt kyckling.

STORA portioner...bilden tagen när jag var klar.


 
 
 

Comments


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page