top of page
PÅGÅENDE PROJEKT

FOOD for LEARNING 

Lunchmåltider alla skoldagar
på Gyan Bikashskolan,120-150 studenter

2017

Efter jordbävningen och efter noggrann efterforskning i det fattiga distriktet utanför Bhaktapur har Tara och Binod engagerat sig i många projekt. Projekt, att hjälpa de mest utsatta. En av dem är Gyan Bikashskolan, som också vi i första hand valt att stödja.

 

Vi,Tara och Binod anser att det viktigaste är att dessa barn får åtminstone ett riktig mål mat om dagen. Om de kunde få gratis skollunch skulle barnen inte bara få energi för studier, fri mat skulle motivera barnen att gå i skolan och också föräldrarna bli motiverade att sända dem till skolan. Utan denna motivation finns det stor risk för att föräldrarna, på grund av brist på pengar, behöver skicka barnen till arbetet på fälten, tegelkonstruktion eller tjänster i rikare hem.

Med hjälp av bidrag från vänner och vad Tara och Binod själva kunde avstå, lyckas Tara och Binod dela ut skollunch för dessa dåvarande, (början av 2016) 38 barn varje dag. Effekten var inte bara att dessa barn fick mat, ryktet spred sig snabbt i de fattiga distrikten, att fri mat serverades på denna skola och snabbt ökade antalet barn. Vid Maines besök i november 2016 var antalet studenter 75.

 

För att ge mer långsiktig hjälp, tog vi, till minne av Janne, december 2016 ansvaret lunchmåltiderna på Gyan Bikash School. I september 2017 var antalet studenter 122, och i december 2017 hade antalet ökat till 140. 

I slutet av 2018 är antalet uppe i 185 studenter.

 

Eftersom vi kunde hjälpa till med detta matprojekt, kan Tara och Binod nu hjälpa till på fler ställen där hjälp behövs, och det finns många.

 

Nu hoppas vi kunna expandera vårt projekt och hjälpa både Gyan Bikash School och Suberneshower vid Katunje där det nu finns 60 studenter som behöver mat. Målet är att även stödja dem med en lunchmåltid per dag.

I slutet av 2018 är antalet uppe i 100 studenter.

UPPDATERING FEBRUARI 2020

Tack vare samarbetet med Lions Club kan vi fortsätta matprojektet på  Gyan Bikash School, i dagsläget 175 studenter. Vi har tyvärr måst släppa stödet där i några månader och helt Suberneshower vid Katunje pga att vi inte haft någon kontakt på plats som kunnat hjälpa med det praktiska och genast tappade vi ca 10 barn vid Gyan Bikash som valde att inte komma till skolan. Vi hoppas naturligtvis att vi får tillbaka dom nu. 

UPPDATERING FEBRUARI 2021

Som tidigare meddelats så tack vare samarbetet med Lions Club i Bhaktapur har projektet kunnat fortgå. Tyvärr satte Covid-19 stopp för det stora delar av 2020. Skolan stängdes ner mellan April 2020 och Januari 2021,

Nu har det således startats upp igen. till att börja med var det väldigt få barn som kom tillbaka men har stigit vecka för vecka och är nu uppe i ca 100 igen. Vi hoppas att lunchserveringen ska göra att det ska fortsätter att stiga. Jag har inte fått någon rapport om Covid-19 tagit några liv bland barnen. Vår oro har varit stor för för barnen när landet varit i look down för flera månader, har föräldrarna förlorat den lilla inkomst de hade? Har det funnits någon mat alls i hemmen? Har de inte kunnat äta förut, är rädslan stor att det en del inte klarat denna kris.

UPPDATERING DECEMBER 2021

Tyvärr var skolan tvungen stänga under våren igen men är nu äntligen åter öppen och barnen kan komma till skolan och få åtminstone ett mål mat den dagen.

Vi är även i startgroparna att med hjälp av Lions Clubs of Bhaktapur Narasinga leverera ett mål om dagen till ett litet barnhem.

UPPDATERING FEBRUARI 2024

Även 2022 var skolan öppen bara sporadiskt men 2023 har allt fungerat som vanligt igen Med hjälp av det fantastiska gänget i Lions Clubs of Bhaktapur Narasinga.

I februari 2023 fick jag (Maine) den fantastiska förmånen att tillsammans med Örjan åter besöka Nepal, detta otroliga land jag förälskat mig i. 

Att åter få träffa barnen på Gyan Bikash School går egentligen inte att sätta ord på. Dessa vackra barn och deras glädje av att bara få ett ljuicepaket och lite kex en eller två gånger i månaden när lions levererar deras lunchmat från projektet år svårt för mig att ta in som svensk som aldrig svultit.

Lions har som tration att dagen de leverear deras lunchmat för de närmaste veckorna får barnen ett litet juicepaket och ett kexpaket med lite sötare kex. Mycket uppskattat av dessa barn som lever i slummen, När vi var där upptäckte vi att många barn åt bara det ena eller inget och fick förklaringen de sparade det och tog hem och delade med familjen, 

andra matleveransen efter covid 2.jpg
bottom of page