Framme
- Nov 17, 2016
- 2 min read
Så i mitten av november 2016 bar det av till Bhaktapur, lite sydväst om Kathmandu.


Så fantastiskt att få åka till denna plats på jorden som jag bara i fantasin besökt!
Nåja.... jag kanske måste erkänna.... Efter många timmars flyg komma fram trött, slut och faktiskt frusen la jag mig för att sova med tanken "jag klarar nog inte det här.
Kommer jag ens att kunna huka mig för toalettbesöken????........ Hur snart kan jag ta mig hem igen????"


Men det tog inte mer än tre dagar så stormtrivdes jag. Nu var tankarna i stället "Hmmm... undrar om man kan köpa en liten lägenhet här och komma tillbaka då och då.."
fantastiska människor, underbar natur och sååå mkt att lära för mig. Visst landet är fattigt men så mkt vi i västvärlden borde lära av dom. Många ggr undrar jag vem av oss som är fattig egentligen.

Jag bodde hos Binod och hans familj.
Vilken förmån att få bo så här och faktiskt få ts del av livet hos en Nepalese familj och inte som turist.
Här en vanlig kvällssyssla, Binod hjälper sin son med läxläsning.
Stora delar av skolundervisningen sker på engelska.

Här hans mamma och dotter.
Många måltider har jag fått serverad av denna gästvänliga kvinna. Hon tyckte dock att jag åt väldigt små portioner... efter någon vecka erbjöds jag att äta på "the baby plate" vilket jag gjorde resten av vistelsen.

På tal om mat.....
Nepalesisk kokkonst är inte vad vi i vardagslag träffar på. Tex enligt hinduisk tro är kon helig därför äter man inte nötkött i Nepal. Man kunde stöta på kor överallt .
Det kött jag stötte på var kyckling. Nepals maträtter är i mycket inspirerat från Indien, dock inte lika kryddstarkt även om man här också använder sig av många kryddor. Åt inget jag inte tyckte var gott.
Linssoppan Dal Bath är den traditionella rätten serverad med grönsaker och massor av ris. En rätt som många äter till frukost, lunch och middag. Om du varit till Nepal och inte ätit Dal Bath har du nog inte varit till Nepal.


Varje morgon så fort jag slagit upp mina typ gröna, kom "hem", besökte någon, skulle gå till sängs.. kort sagt så fort man visade sig blev jag serverad en kopp Chai-te med varm mjölk. Det är fantastiskt gott.

Många äter med fingrarna som Binod. Jag testade men lyckades inte så bra....
Köket som Binods mamma och fru tillagade maten i. Det stod alltid en panna ris redo och en grönsaksröra på gång. De mesta av grönsakerna skördade från egen odling bakom huset.


Några fler bilder relaterade till mat....
Typiska restauranger



























Comments